Hoeken


Binnen de kleuterklassen werken we met verschillende hoeken.  De kleuters mogen op gezette tijden zelf een hoek kiezen waarin ze gaan werken. Dit wordt gedaan op het planbord.

We hebben vaste hoeken en wisselende hoeken. De vaste hoeken zijn hoeken die we het hele jaar  door aanbieden. Bijvoorbeeld de bouwhoek, de schrijf-/cijferhoek, de leeshoek, de techniekhoek, de themahoek, de luisterhoek en de zand-/watertafel.

Andere hoeken komen af en toe aan bod. Hierbij valt te denken aan de sloophoek, timmerhoek en de verfhoek.

We proberen in iedere hoek werk aan te bieden dat met het thema te maken heeft waar we op dat moment mee werken. Alle hoeken veranderen gedurende het hele jaar hierdoor in meer of mindere mate. Dit zorgt ervoor dat de hoeken het hele jaar door interessant blijven voor de kleuters.

De hoeken


Thema hoek
De themahoek staat helemaal in het teken van het thema waar we op dat moment mee aan het werk zijn. Soms is het een ontdekhoek, soms een knutselhoek en soms een hoek welke uitlokt tot rollenspelen. In de hoek liggen vaak allerlei materialen en/of verkleedkleren  waar de kinderen zelf kunnen kiezen waar ze mee gaan spelen.


Bouwhoek
In de bouwhoek liggen uiteraard de  blokken. Deze worden soms aangevuld met tijdelijke materialen zoals een kasteel of poppetjes. Wanneer het thema het toelaat proberen we ook in de bouwhoek iets van het thema terug te laten komen.



Techniekhoek
De techniekhoek wordt gevuld door de materialen die we in de techniektoren vinden. Door de hele school werken we met deze techniektoren. De materialen vanuit de techniektoren zijn erg divers. Te denken valt aan magneten en elektro maar ook aan domino, tollen en tandwielen.



Computerhoek
Op de computers maken de kinderen oefeningen die te maken hebben met taal en letters of cijfers en tellen.
Ook kan in deze hoek een digitaal prentenboek worden aangeboden.



taal/rekenhoek
In deze hoeken kunnen kinderen zelfstandig en op eigen niveau de taal en rekenonderdelen oefenen, die in de grote of kleine kring aangeboden en zijn. 



Zand-/watertafel
Deze ‘tafel’ is gevuld met zand. Binnen het thema zoeken we materialen waarmee de kinderen kunnen werken in deze tafel. Zo stimuleren we de creativiteit van de kinderen. Wanneer het weer het toelaat vullen we de ‘tafel’ met water.



Luisterhoek
In de luisterhoek bieden we soms een voorleesverhaal met boekje erbij aan. Maar ook komen hier luisterspellen aan bod. De kinderen luisteren naar de cd en maken hierbij een opdracht. Hierbij valt te denken aan kaarten in de goede volgorde leggen of plaatjes bij elkaar zoeken.



Leeshoek
In de leeshoek liggen allemaal verschillende boekjes zodat de kinderen hier heerlijk kunnen ‘lezen’. Op deze manier maken de kleuters kennis met allerlei verschillende boeken en stimuleren we het ‘lezen’ van boeken. Iets wat we bij ons op school erg belangrijk vinden.



Verfhoek
Als een ware kunstenaar kunnen de kinderen op een schildersezel hun schilderij maken.